Te weinig energie? Verminder je spanningen.

Hoe komt het dat je moe opstaat of te weinig energie hebt overdag? Misschien kreeg je het al te horen bij een diagnose: ‘het is van de stress’.

Stress hebben door spanningen – zoals werkdruk – is geen probleem, als je maar genoeg en op tijd kan ontspannen. Langdurig onder (hoog)spanning staan heeft namelijk gevolgen voor je vertering en dus voor je energie.

Je cellen geven je energie door voedingsstoffen om te zetten in hun energiefabriekjes, de mitochondriën. Ze moeten dus het nodige ‘werkmateriaal’ krijgen. Bovendien hangt de werking van hun fabriekjes af van hoe goed je vertering is. Het vuur van je vertering – concreet betekent dit de splitsing van voeding door enzymen – heeft een invloed op de werking van je cellen, dus op je energie.

Je hele vertering lijdt onder stress      

Bij spanningen droogt je mond uit: je hebt minder speeksel en het is dunner, niet zo slijmerig. Je maakt misschien minder maagsap, dus minder maagzuur en slijm dat je daartegen beschermt. Met zure oprispingen als gevolg en een tekort aan verteerde voeding. Of je krijgt een zwaar gevoel omdat je eten blijft liggen. Of je krijgt buikkrampen, constipatie,… Je darmen hebben het moeilijk en doen lastig. Bovendien verslecht de darmflora.

Je cellen hebben goed verteerde voeding nodig. Sommige essentiële dingen die je lichaam niet zelf kan maken. Ze moeten uit voeding komen en je moet ze nog opnemen ook. Anderzijds willen ze absoluut geen afvalstoffen in hun buurt: die liggen in de weg; ze hinderen hun werk. Je cellen kunnen je dan niet genoeg  energie geven. Industriële vetten en geraffineerde suikers bijvoorbeeld geven toxische (over)belasting.

Tips om je vertering te verbeteren:

  • triphala of amla.
  • chyavanprash, een vruchtenmoes van amla zorgt ook voor goede opname van voeding en supplementen die je eventueel neemt, zoals magnesium.
  • golden milk kruiden, niet alleen voor in melk, ook voor je gerechten. Ze maken het eten lichter en werken als antioxidanten.

Wat we meemaken moeten we ook verwerken: een emotionele schok, een medische interventie, angst voor een ziekte,… Je kan dan best wat steun gebruiken. Net als in moeilijke situaties (financieel, op het werk, in de familie, conflicten…) die aanslepen. Zelfs gedachten die maar niet stoppen, kunnen je heel wat spanningen geven.

Enige stress is OK om te presteren, als hij maar niet te lang duurt. Let zelf op de snelheidsgrens van je leven en rem eens wat meer af indien nodig. Zo voorkom je chronische vermoeidheid en andere problemen die er soms bij komen kijken.

CVS

Bij een chronisch vermoeidheidssyndroom duurt de zware vermoeidheid al meer dan zes maanden. Je voelt je uitgeput na de minste inspanning. Je komt ze moeilijk te boven, je blijft moe. Je slaapt slecht en recupereert nauwelijks als je dan toch slaapt.

Je hebt wel vaker last van een slechte vertering en pijn: keelpijn, spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn. Je focus en geheugen gaan achteruit. Je zou van minder de moed verliezen en geen zin meer hebben om nog iets te doen.

Je weet het niet meer. Je bent ontredderd, net als je immuunsysteem. Bij CVS ligt dit namelijk overhoop. Het raakt compleet overwerkt wanneer het niet alleen indringers zoals bacteriën en virussen moet bestrijden, maar ook te veel afvalstoffen. Begin met je vertering te verbeteren. Is een lekkende darm uitgesloten? Hoe is het met je maag gesteld? Ze heeft misschien geleden onder stress.

Fibromyalgie

Fibromyalgie betekent ‘pijn in bindweefsel en spieren’. De patiënt heeft hevige pijn in spieren en gewrichten, schouders en nek, maar ook armen, benen en rug. Die kan zowat overal voorkomen. Een ander symptoom: tal van tenderpoints of pijnpunten zijn overgevoelig. Hij is te moe om normaal te functioneren.

Verzwaren

Het zou ook kunnen dat je van weinig eten toch verzwaart. Het vet stapelt zich op tot een ‘bierbuikje’, ook al drink je niet. Hoe komt dat? Door stress -je reactie op spanningen- verlies je energie. Je bijnieren scheiden daarop cortisol af om je weer op te krikken. Daarom verhoogt het suikergehalte in je bloed en zo krijg je meer (buik)vet. Je komt bij en het blijkt moeilijk om te vermageren, ook al weet je niet meteen waarom. Zie ook afvallen

Burn-out en depressie

Wanneer je bijnieren constant moeten werken om je weer energie te geven, raken ze vermoeid en werken ze op de duur niet meer mee. Bij burn-out en bijnieruitputting lees je er meer over.

Slechte vertering heeft gevolgen voor signaalstoffen (neurotransmitters) die je stemming bepalen. Dan vermindert de serotonine, die je nog omzet tot melatonine om te kunnen slapen. Daar gaat je goede nachtrust… Dan vermindert de dopamine, nodig om je te motiveren en je te concentreren. Zie ook depressie.

Tips om beter tegen stress te kunnen

Adaptogenen zijn geneeskrachtige planten die je cellen minder gevoelig maken voor stress, zoals ashwaghandha, brahmi en rhodiola. Daarnaast zijn er goed opneembare magnesium en actieve vormen van vitamine B.

Ashwagandha helpt je bij spanningen zoals moeilijkheden, werkdruk, ontstekingen, ziekte,…. Ze ondersteunt de bijnieren, die gepast reageren op spanningen als ze maar niet te lang duren. Ashwagandha maakt je minder gevoelig voor prikkels van buitenaf. Deze winterkers kan je combineren met brahmi voor het geheugen.

Brahmi of Aziatische waternavel houdt de gedachten koel. Dit zenuwtonicum stopt piekeren en twijfelen. Heb je te veel aan je hoofd en kan je niet slapen? Brahmi brengt je tot rust. Ook de olie hiervan is speciaal voor het hoofd onder hoogspanning.

Magnesium

Magnesium is bekend als antistress mineraal. Kijk uit naar een goede vorm, zoals liposomale magnesium. Of de ‘gecheleerde’ magnesium die zich vlot laat opnemen, zoals magnesiumbisglycenaat. Veel andere soorten doen dat niet en belasten nog de vertering ook.

 

 

 

Je cellen hebben water, zuurstof en verteerde voeding nodig. Om hun werk te kunnen doen en je energie te geven. Afvalstoffen verstoren hun werk en zijn de grootste oorzaak van welvaartsziekten in het Westen: vermoeidheid, spier- en gewrichtsklachten, overgewicht, ontstekingen,… Afvalstoffen ontstaan als je dingen niet verteert: voeding maar ook ervaringen en emoties, wat je meemaakt.

Zorg voor een goede vertering

Je kan je vertering zien als een haardvuur dat goed moet branden. Brandt het niet genoeg door te veel zwaar eten? Brandt het te hevig of onregelmatig? Je zal het merken aan maagpijn of zure oprispingen; een opgeblazen gevoel, winderigheid, constipatie of het omgekeerde…

Wat heb je nodig om voeding te verteren?

Sappen en enzymen
Je ruikt iets lekkers en je krijgt het water al in de mond. Speeksel en maagsap bevatten enzymen die voeding ‘koken’ of splitsen in kleine deeltjes. Ze zijn als een sleutel op een slot. Alleen met de nodige enzymen kan je voeding verteren. Ze werken ook in de dunne darm, in sappen zoals darmsap, pancreas-sap en gal-sap. Tal van vitaminen (zoals vit. C) en mineralen helpen bij dit splitswerk.
Sommige stoffen remmen echter de werking van enzymen: chemische bestrijdingsmiddelen, bewaarmiddelen en kleurstoffen, veel antibiotica, verontreinigde lucht,… Neergaande beweging
Tot slot is er nog de peristaltiek: tal van spieren werken in de hele vertering. Je maakt het eten al fijn door te kauwen en ook de maag kneedt het eten; dan schuift het verder naar beneden. Je verteert het verder in de darmen en de rest gaat eruit. Ideale stoelgang komt vlot en 1 maal per dag.

Ontspanning
Je hele vertering lijdt onder stress en die zit niet tussen je oren. Het is jouw reactie op spanningen, met een grote invloed op de spijsvertering. Je kan een droge mond krijgen, minder maagsap, winderigheid, constipatie enz.

Wat je niet of slecht verteert; blijft achter als afvalstoffen. Hoe kan je die herkennen?

Afvalstoffen herkennen

Afvalstoffen kunnen onder meer leiden tot:

  • een slechte adem of lichaamsgeur
  • gebrek aan helderheid in je hoofd
  • ’s morgens duurt het een hele tijd voor je echt wakker bent
  • je voelt je fysiek zwak zonder echte reden
  • je bent meermaals per jaar verkouden of grieperig
  • je voelt een zwaarte in je lichaam
  • je hebt vaak spijsverteringsklachten
    vaak geen of weinig eetlust
  • je bent abnormaal moe of uitgeput
  • je hebt vaak last van ontstekingen

Om je lichaam weer proper te krijgen, zijn er geen speciale detox-kuren nodig. Met de juiste voeding en kruiden kan je je vertering verbeteren en zo elke dag de afvalstoffen opruimen.

Kruiden
Naast methodes om te ontspannen, zijn er kruiden om je vertering te verbeteren. Veel kruiden zijn bekend, zoals gember en kurkuma…. Daarom wil ik je een minder bekende remedie voorstellen, uit Ayurveda: triphala.
Deze drie vruchten in één helpen je vertering voor de nodige sappen, werking van enzymen en neerwaartse beweging.