Te weinig energie? Verminder je spanningen.

Hoe komt het dat je moe opstaat of te weinig energie hebt overdag? Misschien kreeg je het al te horen bij een diagnose: ‘het is van de stress’.

Stress hebben door spanningen – zoals werkdruk – is geen probleem, als je maar genoeg en op tijd kan ontspannen. Langdurig onder (hoog)spanning staan heeft namelijk gevolgen voor je vertering en dus voor je energie.

Je cellen geven je energie door voedingsstoffen om te zetten in hun energiefabriekjes, de mitochondriën. Ze moeten dus het nodige ‘werkmateriaal’ krijgen. Bovendien hangt de werking van hun fabriekjes af van hoe goed je vertering is. Het vuur van je vertering – concreet betekent dit de splitsing van voeding door enzymen – heeft een invloed op de werking van je cellen, dus op je energie.

Je hele vertering lijdt onder stress      

Bij spanningen droogt je mond uit: je hebt minder speeksel en het is dunner, niet zo slijmerig. Je maakt misschien minder maagsap, dus minder maagzuur en slijm dat je daartegen beschermt. Met zure oprispingen als gevolg en een tekort aan verteerde voeding. Of je krijgt een zwaar gevoel omdat je eten blijft liggen. Of je krijgt buikkrampen, constipatie,… Je darmen hebben het moeilijk en doen lastig. Bovendien verslecht de darmflora.

Je cellen hebben goed verteerde voeding nodig. Sommige essentiële dingen die je lichaam niet zelf kan maken. Ze moeten uit voeding komen en je moet ze nog opnemen ook. Anderzijds willen ze absoluut geen afvalstoffen in hun buurt: die liggen in de weg; ze hinderen hun werk. Je cellen kunnen je dan niet genoeg  energie geven. Industriële vetten en geraffineerde suikers bijvoorbeeld geven toxische (over)belasting.

Tips om je vertering te verbeteren:

  • triphala of amla.
  • chyavanprash, een vruchtenmoes van amla zorgt ook voor goede opname van voeding en supplementen die je eventueel neemt, zoals magnesium.
  • golden milk kruiden, niet alleen voor in melk, ook voor je gerechten. Ze maken het eten lichter en werken als antioxidanten.

Wat we meemaken moeten we ook verwerken: een emotionele schok, een medische interventie, angst voor een ziekte,… Je kan dan best wat steun gebruiken. Net als in moeilijke situaties (financieel, op het werk, in de familie, conflicten…) die aanslepen. Zelfs gedachten die maar niet stoppen, kunnen je heel wat spanningen geven.

Enige stress is OK om te presteren, als hij maar niet te lang duurt. Let zelf op de snelheidsgrens van je leven en rem eens wat meer af indien nodig. Zo voorkom je chronische vermoeidheid en andere problemen die er soms bij komen kijken.

CVS

Bij een chronisch vermoeidheidssyndroom duurt de zware vermoeidheid al meer dan zes maanden. Je voelt je uitgeput na de minste inspanning. Je komt ze moeilijk te boven, je blijft moe. Je slaapt slecht en recupereert nauwelijks als je dan toch slaapt.

Je hebt wel vaker last van een slechte vertering en pijn: keelpijn, spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn. Je focus en geheugen gaan achteruit. Je zou van minder de moed verliezen en geen zin meer hebben om nog iets te doen.

Je weet het niet meer. Je bent ontredderd, net als je immuunsysteem. Bij CVS ligt dit namelijk overhoop. Het raakt compleet overwerkt wanneer het niet alleen indringers zoals bacteriën en virussen moet bestrijden, maar ook te veel afvalstoffen. Begin met je vertering te verbeteren. Is een lekkende darm uitgesloten? Hoe is het met je maag gesteld? Ze heeft misschien geleden onder stress.

Fibromyalgie

Fibromyalgie betekent ‘pijn in bindweefsel en spieren’. De patiënt heeft hevige pijn in spieren en gewrichten, schouders en nek, maar ook armen, benen en rug. Die kan zowat overal voorkomen. Een ander symptoom: tal van tenderpoints of pijnpunten zijn overgevoelig. Hij is te moe om normaal te functioneren.

Verzwaren

Het zou ook kunnen dat je van weinig eten toch verzwaart. Het vet stapelt zich op tot een ‘bierbuikje’, ook al drink je niet. Hoe komt dat? Door stress -je reactie op spanningen- verlies je energie. Je bijnieren scheiden daarop cortisol af om je weer op te krikken. Daarom verhoogt het suikergehalte in je bloed en zo krijg je meer (buik)vet. Je komt bij en het blijkt moeilijk om te vermageren, ook al weet je niet meteen waarom. Zie ook afvallen

Burn-out en depressie

Wanneer je bijnieren constant moeten werken om je weer energie te geven, raken ze vermoeid en werken ze op de duur niet meer mee. Bij burn-out en bijnieruitputting lees je er meer over.

Slechte vertering heeft gevolgen voor signaalstoffen (neurotransmitters) die je stemming bepalen. Dan vermindert de serotonine, die je nog omzet tot melatonine om te kunnen slapen. Daar gaat je goede nachtrust… Dan vermindert de dopamine, nodig om je te motiveren en je te concentreren. Zie ook depressie.

Tips om beter tegen stress te kunnen

Adaptogenen zijn geneeskrachtige planten die je cellen minder gevoelig maken voor stress, zoals ashwaghandha, brahmi en rhodiola. Daarnaast zijn er goed opneembare magnesium en actieve vormen van vitamine B.

Ashwagandha helpt je bij spanningen zoals moeilijkheden, werkdruk, ontstekingen, ziekte,…. Ze ondersteunt de bijnieren, die gepast reageren op spanningen als ze maar niet te lang duren. Ashwagandha maakt je minder gevoelig voor prikkels van buitenaf. Deze winterkers kan je combineren met brahmi voor het geheugen.

Brahmi of Aziatische waternavel houdt de gedachten koel. Dit zenuwtonicum stopt piekeren en twijfelen. Heb je te veel aan je hoofd en kan je niet slapen? Brahmi brengt je tot rust. Ook de olie hiervan is speciaal voor het hoofd onder hoogspanning.

Magnesium

Magnesium is bekend als antistress mineraal. Kijk uit naar een goede vorm, zoals liposomale magnesium. Of de ‘gecheleerde’ magnesium die zich vlot laat opnemen, zoals magnesiumbisglycenaat. Veel andere soorten doen dat niet en belasten nog de vertering ook.