Meer energie en minder pijn dankzij Ayurveda therapeut

Je lichaam kan je pas energie geven als het de nodige voeding krijgt en als er geen afval blijft hangen. In een consult kom je te weten wat je daarvoor kan doen.

Reinigen

Hoe weet je of je afvalstoffen hebt? Je herkent ze onder andere aan :

  • een slechte adem of lichaamsgeur
  • gebrek aan helderheid in je hoofd
  • 's morgens duurt het een hele tijd voor je echt wakker bent
  • je voelt je fysiek zwak zonder echte reden
  • je bent meermaals per jaar verkouden of grieperig
  • je voelt een zwaarte in je lichaam
  • je voelt dat er iets niet goed werkt (ademhaling, vertering, eliminatie)
  • je hebt vaak spijsverteringsklachten
  • vaak geen of weinig eetlust
  • je bent abnormaal moe of uitgeput
  • ontstekingen

Om je 'huis' weer proper te krijgen, zijn er geen speciale detox-kuren nodig. Met voeding van elke dag kan je de vertering verbeteren en zo afvalstoffen opruimen. Je krijgt hiervoor persoonlijk advies, naargelang van jouw type en eventuele klachten.

De nodige voeding opnemen

Sommige voedingsstoffen zijn essentieel: je kan ze zelf niet aanmaken, ze moeten dus uit voeding komen. Aan 'lege' calorieën heb je niet veel.

Groenten en peulvruchten

Het voordeel van heel wat groenten en peulvruchten is, dat ze de acht essentiële aminozuren bevatten. Die worden niet door het lichaam gemaakt. Je vindt ze onder andere in groene bladgroenten, broccoli, wortels, koolsoorten, spruiten, asperges, tomaten en bieten. Verder in de meeste bonen en linzen.

Goede vetten

Goede vetten zoals Omega 3 vetzuren versterken het membraan van de cellen. Dat is van belang voor de communicatie tussen de cellen en de binnen de cel zelf. Zeker in de hersenen, grof gezegd een bol vet die je kan onderhouden om langer jong en alert te blijven! Omega 3 vetzuren vind je in vette vis zoals maatjesharing, tonijn, makreel, zalm, sardienen, ansjovis en forel. Verder in sommige zee-algen; in lijnzaad, walnoten en in de olie van beide.

Je kan preventief heel wat doen om langer fit te blijven.

Kom te weten hoe je plezier krijgt in 'gezonde voeding' via coaching.

peper

Tonica of voedende kruiden, enkele voorbeelden

 

Aswaganda (winterkers)

Vermindert de stressgevoeligheid en geeft kracht. Dit adaptogeen helpt om je vlotter aan te passen aan nieuwe situaties en om te gaan met stress.

Brahmi (Aziatische waternavel)

Voor een beter geheugen en rust in het hoofd.

Guduchi

Voor meer weerstand en een zuivere huid.