Om langer jong te blijven

Je lichaam proper houden

Vermijd afvalstoffen en ruim ze op als het nodig is. Je herkent ze aan een slechte adem of lichaamsgeur, ruikende winderigheid, een laagje op je tong enz. Zorg voor een goede vertering om afvalstoffen af te voeren. Triphala is een mix van drie vruchten, die de drie gebieden van de spijsvertering normaliseert. Ondersteuning voor je stofwisseling.

Je lichaam voeden

Sommige kruiden - zoals amla - helpen voor een goede opname van voeding. Verder zijn er voedingstoffen die we nodig hebben maar die van buitenaf moeten komen.

Groenten en peulvruchten

Het voordeel van heel wat groenten en peulvruchten is, dat ze de acht essentiële aminozuren bevatten. Die worden niet door het lichaam gemaakt. Je vindt ze onder andere in groene bladgroenten, broccoli, wortels, koolsoorten, spruiten, asperges, tomaten en bieten. Verder in de meeste bonen en linzen.

Goede vetten

We hebben vetten nodig, vooral goede vetten zoals Omega 3 vetzuren. Ze versterken het membraan van de cellen. Een goed membraan is nodig voor communicatie tussen de cellen en de binnen de cel zelf. Zeker in de hersenen, grof gezegd een bol vet die je kan onderhouden om langer jong en alert te blijven! Omega 3 vetzuren vind je in vette vis zoals maatjesharing, tonijn, makreel, zalm, sardienen, ansjovis en forel. Verder in sommige zee-algen; in lijnzaad, walnoten en in de olie van beide.

contact

Tonica of voedende kruiden, enkele voorbeelden

 

Aswaganda (winterkers)

Vermindert de stressgevoeligheid en geeft kracht. Dit adaptogeen helpt om je sneller aan te passen aan nieuwe situaties en om te gaan met stress.

Brahmi (Aziatische waternavel)

Revitaliseert en is goed voor het geheugen, de concentratie.

Guduchi

Voor een goede weerstand, ondersteunt het zenuwstelsel.



Omgaan met stress

Een aparte kunst waarover je meer leest in het boek Natuurgeheimen voor een goede gezondheid

Massage

Massage met warme, Ayurvedische olie te kiezen naargelang van je type of je klachten. Het gaat om jouw evenwicht.